Vragen vooraf
- Welke klanten wil u bereiken en op welke manier (hotel, restaurant …)?
- Neemt u een bestaande zaak over of creëert u een nieuwe?
- Hebt u een pand op het oog? Is er een bestemmingswijziging nodig?
- Hebt u een businessplan opgesteld met een goede inschatting van kosten en baten?
- Hoe zit het met personeel, werklast, administratie?
Startersformaliteiten
U moet zich inschrijven bij een ondernemingsloket en zeker deze zeven formaliteiten vervullen:
- Uw ondernemingsvorm kiezen.
- Een zichtrekening openen.
- Eventueel uw vennootschap oprichten.
- Uw ondernemingsnummer aanvragen.
- Uw btw-nummer activeren.
- U aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.
- U aansluiten bij een ziekenfonds.
Meer info over het starten van een zaak? Informeer u op www.agentschapondernemen.be.
Tewerkstelling van werknemers
Wie werknemers wil tewerkstellen, moet in orde zijn met de sociale wetgeving. Informeer u bij de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening over de vereiste formaliteiten. Dit zijn er alvast enkele:
- Aanvraag en toekenning van een RSZ-nummer.
- Aansluiting bij een compensatiekas voor gezinsbijslag voor werknemers.
- Aansluiting bij de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (voor arbeiders).
- Afsluiten van een verzekeringspolis tegen arbeidsongevallen.
- Aangifte werknemers in Dimona.
- Opmaak van een arbeidsreglement.
Aangifte bij de belastingen, zodat u in orde bent voor de bedrijfsvoorheffing.
Reglementen met betrekking tot de uitbating
Enkele aandachtspunten:
- Zichtbare prijsaanduiding: u bent verplicht de prijzen goed zichtbaar te afficheren, zowel binnen als buiten.
- Muziek in de zaak? dan moet u bijdragen betalen aan Sabam en Honebel.
- Ook uw eventuele rookkamer moet voldoen aan enkele eisen: duidelijke aanduiding en afbakening, afmetingen enz…
- Vanaf 1 juli 2013 bent u verplicht te werken met het nieuwe geregistreerde kassasysteem. Op www.horecablackbox.be vindt u alle informatie.