U wil een onderneming starten of als zelfstandige aan de slag gaan? Dan moet u zich inschrijven bij een erkend ondernemingsloket. Dit verzorgt alle wettelijke formaliteiten die u als ondernemer moet vervullen. Uw ondernemingsloket biedt ook bijkomende diensten aan voor het vervolledigen van uw startdossier.
De ondernemingsloketten hebben volgende opdrachten:
- De inschrijving van de handels- en ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
- Onderzoek van een aantal verplichte voorafgaande machtigingen bij de inschrijving van een handels- of ambachtsonderneming:
- De ondernemersvaardigheden (basiskennis bedrijfsbeheer, intersectorale beroepsbekwaamheid en/of sectorale beroepsbekwaamheid),
- De machtiging voor ambulante handel,
- De machtiging voor kermisactiviteiten,
- De beroepskaart voor vreemdelingen,
- De vergunning slager-spekslager.
- De aflevering van uittreksels uit de Kruispuntbank van Ondernemingen.
- Het innen voor rekening van de Schatkist van de verschuldigde rechten.
- Eventueel: de activering van uw ondernemingsnummer bij de btw. U bent niet verplicht dit te laten doen door een ondernemingsloket. U kan ook zelf contact opnemen met uw btw-kantoor. De adressen van deze kantoren vindt u op www.fiscus.fgov.be.
Naast deze taken kunnen de ondernemingsloketten nog andere diensten aanbieden zoals:
- De samenstelling van dossiers.
- Het indienen van dossiers voor vergunningen, registraties, enz.
Een lijst van erkende ondernemingsloketten uit de buurt wordt hier later toegevoegd.